سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سی علل کاهش سرعت کامپیوتر و راه های رفع آن

شاید تاکنون برای شما این سوال مطرح شده باشد که  علت افت ناگهانی سرعت کامپیوتر و  کند کار کردن آن چیست و برای بهبود و یا افزایش سرعت آن می بایست چه اقدام و یا اقداماتی را انجام داد ؟ پاسخ به سوال فوق متغیر بوده و ممکن است دلایل متعددی در این رابطه وجود داشته باشد . در برخی موارد ممکن است با رعایت برخی نکات ساده در خصوص نحوه نگهداری سیستم مشکل برطرف گردد و در موارد دیگر ممکن است مجبور به ارتقاء سیستم و یا تعویض قطعات مسئله دار  گردیم . در این ترفند قصد داریم به برخی نکات اولیه به منظور بهبود کارآئی سیستم اشاره کنیم.


·         اجرای دقیق Scan disk : وجود اشکال در فایل های ذخیره شده بر روی هارد دیسک ممکن است کاهش کارآئی سیستم و بروز اشکالات فیزیکی هارد دیسک را بدنبال داشته باشد . با اجرای برنامه Scan disk  می توان تعداد زیادی از خطاهای موجود بر روی هارد دیسک را برطرف نمود . برنامه فوق بررسی لازم در خصوص وجود اشکالات فیزیکی بر روی هارد دیسک را نیز انجام خواهد داد . بخاطر داشته باشید که با توجه به ظرفیت هارد دیسک نصب شده بر روی کامپیوتر ، فرآیند بررسی وضعیت هارد دیسک می تواند مدت زمان زیادی بطول انجامد و نمی بایست در این فاصله عملیات خاصی را انجام داد .

·         حذف فایل های موقت موجود بر روی هارد دیسک : فایل های موقت به آندسته از فایل ها اطلاق می گردد که معمولا" پس از نصب یک برنامه همچنان بر روی هارد دیسک باقی می مانند و می توان بدون نگرانی اقدام به حذف آنان نمود  .

·         حذف اطلاعات موجود در Cache برنامه مرورگر : فایل های cache شده ، به آندسته از فایل هائی اطلاق می گردد که در زمان استفاده از اینترنت بر روی سیستم شما باقی مانده و  اغلب شامل تصاویری می باشند که به منظور نمایش صحیح صفحات وب ، برنامه مرورگر مجبور به دریافت آنان از اینترنت شده است .

·         defrag نمودن فایل های موجود بر روی هارد دیسک : defrag ، سازماندهی فایل های موجود بر روی هارد دیسک را  بگونه ای انجام خواهد داد که امکان بازیابی آنان با سرعت بیشتری میسر می گردد .

·         اجرای یک برنامه ویروس یاب : اغلب ویروس های کامپیوتری درصد بالائی از منابع سیستم را استفاده می نمایند . همین موضوع می تواند کاهش کارآئی سیستم را بدنبال داشته باشد . برخی از ویروس ها حتی می توانند باعث از کارافتادن کامل سیستم گردند . به منظور برخورد موثر با ویروس های موجود همواره سعی نمائید که از یک برنامه آنتی ویروس بهنگام شده استفاده کرده و عملیات پویش به منظور یافتن ویروس را در فواصل زمانی خاصی تکرار نمائید .

·         بررسی سیستم به منظور وجود Spyware : تعداد زیادی از وب سایـت ها بدون آگاهی شما اقدام به نصب Spyware بر روی سیستم شما می نمایند . یک spyware می تواند صرفا" در حد و اندازه یک کوکی ساده باشد که وب سایت های ملاقات شده توسط شما را در خود ثبت می نماید و یا برنامه هائی باشند که امکان دستیابی سایر افراد به کامپیوتر شما را فراهم می نمایند . در این رابطه می توان از برنامه های متعدد Anti Spyware به منظور پویش و برخورد با این نوع برنامه ها استفاده نمود .

·         غیرفعال نمودن برنامه های نصب شده غیرضروری  :یکی دیگر از دلایلی که می تواند کاهش سرعت کامپیوتر را بدنبال داشته باشد ، تعداد و تنوع برنامه هائی است که در زمان راه اندازی سیستم اجراء می گردند. در ویندوز XP می توان با استفاده از برنامه کاربردی MsConfig برنامه هائی را که در زمان راه انداری سیستم فعال می گردند مشاهده و در رابطه با آنان تعیین تکلیف نمود . با استفاده از برنامه MsConfig  صرفا" می توان لیست برنامه هائی را که در زمان راه اندازی سیستم اجراء می گردند مشاهده نمود و  نمی توان از این طریق آنان را حذف نمود . پیشنهاد می گردد که حتی المقدور از نصب برنامه های غیر ضروری بر روی کامپیوتر اجتناب گردد ، چراکه هر برنامه پس از نصب درصدی از منابع سیستم را استفاده خواهد کرد و بدیهی است که در اینچنین مواردی می بایست در انتظار کاهش کارآئی سیستم بود.  بخاطر داشته باشید که برای حذف یک برنامه از روی کامپیوتر از برنامه هائی موسوم به Uninstall می بایست استفاده گردد . حذف فولدرهای حاوی برنامه به تنهائی در این رابطه کافی نبوده و اطلاعات مربوط به آنان همچنان در ریجستری باقی خواهد ماند  .

·         پاک کردن ریجستری : ریجستری تنظیمات و اطلاعات مورد نیاز ویندوز و سایر برنامه های نصب شده را در خود نگهداری می نماید . به موازات افزایش فرآیندهای نصب و یا Uninstall ممکن است اطلاعات غیرضروری متعددی در ریجستری باقی بماند . در چنین مواردی می توان برای حذف اطلاعات غیرضروری موجود در ریجستری از برنامه های کاربردی متعددی استفاده نمود .

·         ایجاد یک فایل Swap با ظرفیت ثابت : هر یک از نسخه های ویندوز تابع یک رویکرد خاص برای Paging و فایل swap ذخیره شده بر روی هارد دیسک می باشند. پس از اشغال تمامی فضای حافظه اصلی از فایل swap به منظور ذخیره اطلاعات استفاده خواهد شد . اندازه فایل فوق ثابت نبوده و می تواند با توجه به شرایط موجود تغییر نماید . پس از استفاده از تمامی فضای حافظه و ظرفیت اختصتاص یافته برای فایل swap ، ویندوز اقدام به افزایش ظرفیت آن می نماید . در صورت تحقق چنین شرایطی سرعت و کارآئی سیستم کاهش پیدا خواهد کرد . برای مشخص نمودن ظرفیت فایل swap می توان از گزینه System موجود  در control panel استفاده نمود ( System |Advanced | Performance Settings | Advanced | Virtual memory  ) . مثلا" می توان حداقل و حداکثر ظرفیت فایل swap را مشابه و معادل سیصد مگابایت در نظر گرفت .

·         بهنگام نمودن درایورهای سیستم : پیشنهاد می گردد  همواره درایورهای مربوط به کارت ویدئو و کنترل کننده IDE  بهنگام شده و از جدیدترین درایورهای ارائه شده مرتبط با آنان استفاده گردد  .

·         استفاده از حافظه RAM بیشتر و هارد درایوهائی با 7200 دور در دقیقه ( RPM ) : حافظه اصلی و هارد درایو دو قطعه اصلی در کامپیوتر می باشند که نسبت به پردازنده دارای سرعت بمراتب کمتری می باشند . افزایش حافظه RAM می تواند اثرات مثبتی را در ارتباط با سرعت اجرای برنامه های کامپیوتری بدنبال داشته باشد . سعی گردد از هارد درایوهائی استفاده گردد که RPM ( دور در دقیقه ) بالائی داشته باشند ( نظیر 7200 دور در دقیقه ) .

·         تبدیل سیستم فایل : در صورتی که بر روی سیستم شما ویندوز 95 نصب شده است ، ویندوز از سیستم فایل FAT 16 استفاده می نماید . در صورت تبدیل سیستم فایل فوق به  FAT 32 ، سرعت سیستم افزایش نخواهد یافت ولی حجم و تعداد فایل هائی را که می توان بر روی هارد دیسک ذخیره نمود ، افزایش می یابد . در صورت استفاده از ویندوز XP و یا 2000 ، ارتقاء FAT16/32 به NTFS بهبود کارآئی و امنیت سیستم را بدنبال خواهد داشت . توجه داشته باشید که پس از تبدیل سیستم فایل ، امکان برگشت به وضعیت قبلی وجود نخواهد داشت. نسخه های ویندوز  95 ، 98 ، SE و ME قادر به خواندن اطلاعات از سیستم فایل NTFS نمی باشند .  بنابراین در صورتی که قصد استفاده از سیستم به صورت  dual-booting ( نصب بیش از یک سیستم عامل و انتخاب یکی از آنان در زمان راه اندازی سیستم ) را داشته باشید و یا تمایل به اشتراک درایوهای موجود بین چندین سیستم عامل را دارید ، بهتر است که از FAT32 استفاده نمائید .

در صورتی که تمامی موارد اشاره شده منجر به حل مشکل کاهش سرعت نگردد ، می توان هارد دیسک را مجددا" فرمت و اقدام به نصب سیستم عامل و سایر نرم افزارهای دلخواه نمود و یا در صورت ضرورت سخت افزار سیستم را ارتقاء داد.

منبع: وب سایت شرکت سخاروش


آغاز توزیع رایگان سیم کارت در افغانستان!

آغاز توزیع رایگان سیم کارت در افغانستان!

به دنبال افزایش رقابت میان شرکت‌های خصوصی ارائه خدمات تلفن همراه در افغانستان توزیع رایگان سیم کارت در این کشور آغاز شده است.شرکت "افغان بیسیم" روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام شهروندان افغان از این پس می‌توانند، سیم کارت تلفن همراه این شرکت را رایگان دریافت کنند.پیش از این، هر قطعه سیم کارت تلفن همراه شرکت افغان بیسیم ‪ ۵۰۰‬افغانی معادل ‪ ۹۲‬هزار و ‪ ۵۰۰‬ریال عرضه می‌شد.

افغان بیسیم اولین شرکت تلفن همراه افغانستان است که پس از سقوط گروه طالبان در سال ‪ ۲۰۰۱‬میلادی در این کشور فعالیت خدماتی خود را آغاز کرد و در حال حاضر ‪ ۱۵۰‬از ‪ ۲۶۴‬شهرستان این کشور را تحت پوشش دارد.

افغان‌ها برای استفاده از خدمات تلفن همراه، کارت ‪ ۲۵۰‬تا پنجهزار افغانی را از مغازه‌های سطح شهر خود تهیه می‌کنند.هم اکنون سه شرکت خصوصی تلفن همراه در افغانستان فعالیت دارند و چهارمین شرکت هم به زودی در این کشور آغاز به کار خواهد کرد.شمار مشترکین تلفن همراه درافغانستان به یک میلیون و هشتصد هزار مشترک می‌رسد.


وزیر مخابرات افغانستان نیز پیشتر گفته بود: ‪ ۷۰‬درصد افغان‌ها تحت پوشش شبکه‌های مخابراتی قرار دارند که تا سه سال آینده این رقم به ‪ ۹۰‬درصد افزایش خواهد یافت.به گفته" امیر زی سنگین" برای این منظور صندوق توسعه مخابرات ایجاد شد تا تمام شرکت‌های خصوصی و دولتی ‪ ۲/۵‬درصد از عواید خود را به این صندوق واریز کنند.در سال ‪ ۱۳۸۰‬در زمان سقوط طالبان امکان مکالمه تلفنی از افغانستان به سایر کشورها نبودمردم برای صحبت با دوستان خود به ایران و پاکستان مسافرت می‌کردند.شرکت تلفن‌همراه روشن پیشتر در افغانستان برای نخستین بار،خدمات اینترنت را با استفاده از تلفن سیار در کشور با همکاری شرکت زیمنس آلمان که اکنون نیمی از خدمات این شرکت را ارایه می‌کند، آغاز کرد.

شرکت روشن با یک میلیون مشترک یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی است که با ‪ ۲۴۰‬میلیون دلار سرمایه‌گذاری ‪ ۱۶۰‬شهر افغانستان را تحت پوشش دارد.



سیم کارت رایگان؛ 10 سال دیگر

مدیر ارشد ام تی ان: سیم کارت رایگان؛ 10 سال دیگر

مدیر ارشد شرکت MTN در ایران درباره‌ی زمان عرضه‌ی سیم‌کارت‌های اپراتور دوم تلفن همراه گفت: فکر می‌کنم ایرانسل آخر ماه جاری میلادی (اوت) شبکه‌ی خود را مورد آزمایش قرار دهد؛ البته زمان دقیق آن بین 28 و 30 اوت - 6 تا 8 شهریور- خواهد بود؛ همچنین شروع واگذاری سیم‌کارت‌ها نیز از اواسط سپتامبر - 16 و یا 17 سپتامبر - است.

کریس کیلووان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: تا آن جایی که من به عنوان نماینده‌ی ارشد MTN در ایران می‌دانم، ایرانسل از اواسط سپتامبر شروع به تحویل سیم‌کارت خواهد کرد؛ تمامی ‌قراردادهای ما با پیمانکاران نهایی شده است و سیم‌کارت‌ها را در زمان مقرر تحویل می‌دهیم.

وی گفت: اولین تحویل سیم‌کارت در شهرهای تهران، تبریز و مشهد خواهد بود و میزان تحویل سیم‌کارت نیز به اندازه‌ و توان شبکه بستگی دارد و با گسترش شبکه، تعداد بیشتری سیم‌کارت عرضه می‌شود؛ ما باید بتوانیم برای سیم‌کارت‌هایی که عرضه می‌کنیم، سرویس خوب نیز ارایه دهیم و ناحیه‌ی پوششی سیم‌کارت‌ها تنها در شهرهایی است که شبکه‌ در آن جا احداث شده باشد.

قیمت سیم‌کارت‌ها 150 هزار تومان است

او درباره‌ی ارزان‌تر شدن قیمت سیم‌کارت‌های اپراتور دوم گفت: فعلا قیمت سیم‌کارت‌ها 150 هزار تومان است؛ ولی نمی‌دانم در آینده ارزان خواهد شد یا خیر؛ قیمت سیم‌کارت‌ها به ایرانسل بستگی دارد و مطمئن باشید که پیش از آغاز تحویل سیم‌کارت‌ها، اطلاع‌رسانی جامعی درخصوص فعالیت ایرانسل ارایه می‌شود.

وی درباره‌ی پیش‌بینی خود از میزان فروش سیم‌کارت‌های اپراتور دوم به ایسنا گفت: فروش سیم‌کارت‌ها به توانایی شبکه بستگی دارد؛ اما هدف ایرانسل ارایه‌ی دو میلیون سیم‌کارت تا پایان سال 85 است.

کیلووان درباره‌ی نقش MTN در اپراتور دوم تلفن همراه ایران، اظهار داشت: شرکت MTN تنها نقش سرمایه‌گذاری در پروژه‌ی ایرانسل را دارد و ما صاحب 49 درصد از قرارداد ایرانسل هستیم؛ MTN حدود 80 نیروی کاری در ایرانسل دارد که آن‌ها برای اجرای شبکه با ایرانیان کار می‌کنند.

MTN فعالیت خود با ایرانسل قطع نمی‌کند

وی درباره‌ی این‌ که مشکلات سیاسی ایران با آمریکا منجر به بروز شایعاتی مبنی بر خودداری MTN از سرمایه‌گذاری در ایرانسل شد و این امر صحت دارد، گفت: MTN تا کنون 550 میلیون دلار در ایرانسل سرمایه‌گذاری کرده است و در حال مدیریت وام‌هایی است که ایرانسل نیاز دارد تا از فعالیت‌های خود پشتیبانی مالی کند؛ چرا که ایرانسل برای انجام تعهدات خود به سرمایه نیاز دارد و MTN نیز مسوولیت برطرف سازی نیازهای مالی را برعهده دارد و به دلیل تجربه‌ی گرانقدر MTN در جهان‏، ما می‌توانیم پاسخگوی نیاز مالی ایرانسل باشیم.

مدیر ارشد MTN در ایران افزود: تمامی شرکت‌ها که در پروژه‌ی ایرانسل همکاری دارند، از سرمایه‌گذاری‌های خوب ما بهره‌مند خواهند بود، پس مطمئن باشید که MTN فعالیت خود با ایرانسل را کاهش نه می‌دهد و نه قطع می‌کند.

وی درباره‌ی این که آیا این شرکت به جز سرمایه‌گذاری، رابطه‌ یا نقش دیگری در پروژه‌ی ایرانسل در مواردی مانند کنترل عقد قرارداد‌ها با پیمانکاران دارد، گفت: در پروژه‌ی ایرانسل دو شرکت اصلی سهامدار وجود دارند؛ MTN با مالکیت 49 درصد و شرکت توسعه‌ی الکترونیک ایران با 51 درصد سهم یعنی یک طرف ایرانی و یک طرف خارجی؛ ایرانسل وظیفه‌ی اپراتوری شبکه‌ی GSM در ایران را برعهده خواهد داشت که این اپراتوری شامل توسعه‌ی شبکه‏، پشتیبانی مالی، بازاریابی، فروش و غیره است.

MTN تا امروز550 میلیون دلار در ایرانسل سرمایه‌گذاری کرده است

او افزود: شرکت MTN برای فعالیت خود در تمامی این بخش‌ها به طور کلی یک‌صد نیروی کاری مجرب از کشورهای آفریقای جنوبی، نیجریه، اوگاندا و زامبیا گرفته است و از طرف دیگر شرکت توسعه‌ی الکترونیک 150 نیروی کاری خام در این پروژه به‌کار می‌گیرد؛ تجربه‌ی MTN سیزده سال است، در حالی که شریک داخلی بی تجربه است و نیروهای MTN این افراد را آموزش خواهند داد؛ البته شمار نیروهای کاری MTN در پروژه‌ی ایرانسل در دو تا سه سال آینده به 200 نفر و تعداد نیروهای طرف داخلی نیز به سه هزار نفر افزایش پیدا می‌کند. پس نقش MTN در پروژه‌ی ایرانسل مشخص است.

او ادامه داد: شرکت ما 49 درصد از سهام ایرانسل را در اختیار دارد و افراد با تجربه‌ای را برای فعال‌سازی شبکه‌ی GSM در ایران در نظر گرفته‌ایم؛ کار این یک‌صد نفر این است که با حمایت ایرانی‌ها، شبکه‌ی GSM را توسعه دهند و نیروهای ایرانی را آموزش دهند؛ مجوز فعالیت ما در ایران پانزده سال است و اگر پس از آن نیز اجازه‌ی حضور و فعالیت در ایران برای ما صادر شود، ما به کار خود ادامه خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت MTN تا به امروز مبلغ 550 میلیون دلار در ایرانسل سرمایه‌گذاری کرده است و در آینده سرمایه گذاری بیشتری انجام می‌دهیم که البته مقدار آن مشخص نیست و به نیاز ایرانسل بستگی دارد.

تصور می‌کنم MTN پس از گذشت حدود پنچ سال بازگشت سرمایه داشته باشد

او در پاسخ به این سوال که درآمد خود را در قبال حضور در پروژه‌ ایرانسل چقدر پیش‌بینی می‌کنید، گفت: ما اطمینان داریم که پروژه‌ی ایرانسل کار خود را با موفقیت انجام خواهد داد و درآمد MTN به عملکرد ایرانسل بستگی دارد؛ ما فقط مانند یک سهامدار هستیم که برایمان مشخص نیست که سود شرکت چقدر خواهد بود.

کریس کیلووان درباره‌ی تصورخود از زمانبازگشت سرمایه‌گذاری انجام‌شده، تصریح کرد: تصور می‌کنم MTN بتواند پس از گذشت حدود پنچ سال شاهد بازگشت سرمایه‌ی خود باشد.

وی در ارزیابی خود از وضعیت بخش خصوصی در ایران نیز خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در ایران در مقایسه با بخش دولتی بسیار کوچک است و فکر می‌کنم سهم بخش دولتی 60 تا 80 درصد باشد؛ اما بخش‌های خصوصی‌ که با ایرانسل کار می‌کنند خیلی خوب هستند؛ زیرا این شرکت‌ها فعالیت حرفه‌یی دارند و مسلما ما نیز بهترین شرکت‌های خصوصی را گلچین خواهیم کرد.

او افزود: واضح است که در اختیار داشتن یک بخش خصوصی قدرتمند بسیار ارزشمند خواهد بود و به همین دلیل است که سیاست فعلی دولت ایران به سمت خصوصی سازی گام برداشته است و فکر می‌کنم دولت هم بر این باور است که بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی می‌تواند نقطه‌ی پویای اقتصاد ایران باشد.

پس از 10 سال دیگر سیم کارت در ایران رایگان خواهد بود

وی درباره‌ی این که آیا با درنظرگیری شرایط فعلی کشور ایران، بخش خصوصی می‌تواند اپراتور سوم را برعهده بگیرد، گفت: هیچ شکی ندارم که شمار کافی شرکت‌های بخش خصوصی در ایران که سرمایه‌ی کافی و مناسبی دارند، می‌توانند از عهده‌ی اپراتور سوم برآیند؛ البته باید برای فعالیت بخش خصوصی ایران در اپراتور سوم‏، چارچوب کاری مشخصی تعیین شود و در ضمن، باید توجه داشته باشید که در نتیجه‌ی انجام پروژه‌ی ایرانسل، 200 نیروی ماهر MTN‏، سه هزار نیروی ایرانی مجرب تحویل می‌دهند که این افراد می‌توانند جزو مجریان اپراتور سوم باشند و مطمئنم بخش خصوصی می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: مطمئنم که شرکت ارتباطات سیار عملکرد خود را بهبود خواهد بخشید؛ چراکه رقیبی همچون MTN دارد. مردم نیز به سوی سرویس بهتر گرایش دارند و هر شرکتی که سرویس بهتر و ارزان‌تری ارایه دهد‏، مسلما مورد توجه مردم خواهد بود و پس از 10 سال دیگر سیم کارت در ایران رایگان خواهد بود.

رشد شرکت ارتباطات سیار به رشد ایرانسل منجر می‌شود

وی درباره‌ی این که آیا سیاست ارتباطات سیار برای ثبت‌نام سیم کارت باعث می‌شود تا فضایی برای حرکت بخش خصوصی در زمینه‌ی تلفن همراه وجود نداشته باشد و این سیاست به بزرگ شدن دوباره‌ی بخش دولتی منجر می‌شود، گفت: رشد MCI به رشد ایرانسل منجر می‌شود. ایرانسل به چگونگی عمکرد MCI کاری ندارد و تنها به اهداف خود فکر می‌کند و سعی می‌کند بهترین سرویس‌ها را به مشتریان عرضه کند؛ چراکه ما به عنوان شرکت MTN معتقدیم که با ورود پرقدرت به هر بازاری می‌توان موفق بود.

وی درباره‌ی این که ایرانسل و MCI مانند دو دونده در حال رقابت خواهند بود و به نظر وی کدام طرف در این رقابت پیروز خواهد شد، گفت: نمی‌دانم؛ اما به طور حتم هر شرکتی که خدمات بهتر و ارزان تری ارایه دهد، پیروز میدان خواهد بود.

مدیر ارشد MTN در ایران در پاسخ به این سوال که به نظر او مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در ایران چه مواردی هستند و چه عواملی باعث شده تا

سرمایه‌گذاری خارجی در ایران کم باشد، در حالی که ایران به لحاظ بالا پتانسیل قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری دارد، تصریح کرد: MTN پیش از آغاز سرمایه‌گذاری در ایران به چند نکته توجه کرد؛ اول آن که آیا توان باز گرداندن مبلغ سرمایه‌گذاری شده و گرفتن سود را دارد یا خیر ؟ که در نتیجه‌ی تحقیقات خود متوجه شدیم که در بازار ایران این امر محقق می‌شود؛ نکته‌ی قابل توجه بعدی استحکام و قابل اعتماد بودن دولت بود که خوشبختانه دولت ایران از این فاکتور بهره‌مند است.

وی افزود: سومین نکته نیز پیداکردن یک شریک داخلی مناسب بود که توانستیم آن را پیدا کنیم؛ برای ما به عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی، مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران نه بیشتر و نه کمتر از دیگر کشورهای دنیا است. به طور کلی ایران برای MTN از تمامی‌ عوامل مستلزم سرمایه‌گذاری خارجی بود و ما هم تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفتیم، البته به این نکته نیز اشاره کنم که یک سرمایه گذار، باید خود را برای هر شرایطی آماده کند.

هیچ مشکلی با صاایران نداریم

او در مورد این که آیا در تقابل با صاایران که شرکت دولتی است، مشکلاتی داشته‌اند، تصریح کرد: ما هیچ مشکلی با صاایران نداریم؛ چرا که این شرکت هیچ دخالتی در اجرای پروژه‌های ایرانسل ندارد،‌ ایرانسل دو سهامدار به نام‌های MTN و IEDC (شرکت توسعه‌ی الکترونیک ایران) دارد و صاایران سهامدار نیست و سرویس‌های خود را در زمینه‌ی IT و غیره به شرکت‌های حاضر در ایرانسل عرضه می‌کند.

کیلووان درباره‌ی این موضوع که در شبکه‌ی NSS ایرانسل و ناحیه‌ی یک و سه، نوکیا و کنسرسیوم فارس فعالیت دارند که رییس کنسرسیوم فارس، در صحبت‌های اخیر خود گفتند قراردادهای ما هنوز نهایی نشده‌اند و در تلاش برای نهایی کردن آن‌ها هستیم، به خبرنگار ایسنا گفت: شرکت نوکیا و تکفام با حضور در پروژه‌ی ایرانسل، به طور مشترک شرکتی با نام JVCO را راه‌اندازی کردند که درواقع این شرکت با ایرانسل همکاری می‌کند،‌ از طرف دیگر نوکیا و تکفام با کنسرسیوم فارس به توافق رسیدند و در اصل ایرانسل هیچ قراردادی باکنسرسیوم فارس ندارد.

او افزود: در ناحیه‌ی یک و سه نوکیا و تکفام حضور دارند، شرکت‌های ICI و هواوی به طور همزمان در ناحیه‌ی دو و چهار فعال هستند، شرکت‌های آلماتکو، کامکار و آلکاتل در بخش شش فعال هستند و شرکت‌های اریکسون و ساتف نیز در بخش پنج فعالیت می‌کنند